Najaarsvergadering in Aduard

Gepubliceerd op: wo 28 november 2018, 12:36u

Dinsdag 27 november was de najaarsvergadering bij Best Western Plus Hotel Restaurant Aduard. Na het afwikkelen van de agenda en het nuttigen van een uitstekend verzorgd buffet kwam de uitgenodigde spreker aan het woord.

De heer Hans Bergsma, directeur Gebiedscoöperatie Westerkwartier vertelde over deze sinds vijf jaar samenwerkende onderneming tussen ondernemers, maatschappelijke organisaties, onderwijsinstanties, onderzoekcentra, overheden en bewoners in de regio.

Het belangrijkste doel is behoud en ontwikkeling van het Westerkwartier. Daarvoor stimuleert, ontwikkelt en realiseert de Gebiedscoöperatie groene economische activiteiten die in het voordeel zijn van het Westerkwartier in zijn geheel en van de leden in het bijzonder.

Project Regionale voedselketen
Alhoewel er veel voedsel in het Westerkwartier wordt geproduceerd, vindt verwerking en verwaarding elders plaats. Als dat teruggehaald kan worden naar de regio, zouden we veel meer kunnen bijdragen aan de regionale werkgelegenheid en economie.
Een Foodfactory met o.a. een slachterij, brouwerij en een recyclingtak zou de stad Groningen van voedsel kunnen voorzien. Naast veel werkgelegenheid is dat een grote milieu,- en duurzaamheidswinst. Voorwaarden zijn wel voldoende capaciteit, een constante levering en kwaliteit.

Om een businessmodel te bouwen is Bergsma in gesprek met grote instellingen zoals ziekenhuizen omdat zij een structurele vraag kunnen garanderen.

Op de vraag van een van de leden of we dan alle dagen bonen en aardappels moeten eten werd ontkennend geantwoord. In oost Groningen ligt de Graanrepubliek dus pasta hoeft niet uit Italië te komen.

nieuwsoverzicht »