Inspirerende en ontspannende dag voor leden Ondernemersvereniging Zuidhorn

Gepubliceerd op: wo 22 juni 2022, 10:22u

Woensdag 15 juli was er voor het eerst sinds Corona weer een excursie van de ondernemersvereniging.

Op het programma stonden Lauwersoog, Schiermonnikoog en Zoutkamp. Vroeg in de ochtend werden de leden met een touringcar van Doornbos opgehaald en getrakteerd op een ontbijtpakket van Best Western Hotel Aduard. Aangekomen in Lauwersoog werd een bezoek gebracht aan Next Generation Shipyards. ( o.a. bekend van de  Ecolution, het schip van Wubbo Ockels )

NG Shipyards
Dit bedrijf is gestart in 2014 en ontwerpt en bouwt werkschepen tot 30 meter. Ook worden dit soort schepen onderhouden en hersteld. In de acht jaar dat het bestaat is het uitgegroeid tot een miljoenenbedrijf met aan het roer Albert Keizer. Een man met visie en oog voor een duurzame toekomst. De naam Next Generation Shipyards is niet voor niets gekozen. Er wordt voortdurend gezocht naar duurzamere oplossingen. Dit geldt zowel voor het bedrijf zelf als ook voor de schepen die ze bouwen en de manier waarop ze worden gebouwd. Zijn enthousiasme en gedrevenheid werd als zeer inspirerend ervaren door de ondernemers. Een rondleiding geleid door zijn evenzeer gedreven zoon Dirk door de werf volgde.  https://ngshipyards.com

KNRM
De tweede excursielocatie was de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij. Schipper en lid van de vereniging Sietse van der Wal vertelde over het leven van een zeeman/-vrouw. Hij staat samen met zijn maten het mannetje als het gaat om het redden van mens én dier. Gehuld in zwemvesten werd een tochtje gemaakt in een reddingsboot waarbij het water hoog opspatte.

Deze vrijwilligers! Organisatie is volledig afhankelijk van giften en donaties. Per jaar  is er 18 miljoen nodig om alle schepen van de 45 reddingsstations in de vaart te houden. Met de slogan Uw gift vandaag is morgen een redding worden de noodzakelijke donateurs geworven. https://www.knrm.nl/

Met een kotter werd vervolgens de overtocht gemaakt naar Schier. Per fiets ging het naar Noderstraun voor een lunch. Terug in Lauwersoog werd in Zoutkamp de jaarvergadering gehouden, dit keer op een terras onder een hete zon. Hier werd met name Bert Groenwolt geroemd en bedankt voor zijn inzet voor de ondernemers en de vereniging. De bedrijvencontact ambtenaar was en is de smeerolie tussen gemeente en bedrijven. De dag werd afgesloten met een diner.

Klik voor een fotoverslag op deze link

nieuwsoverzicht »